تاثیر استفاده از گوشی موبایل بر سلامت روان بچه‌ها و نوجوانان

علت خشم، بداخلاقی و زودرنج بودن نوجوان ها

بچه‌هایی که به سن بلوغ می‌رسند و مستعد عصبانی شدن هستند یا نوجوان‌هایی که دچار افسردگی می‌شوند و روحیه خود را از دست می‌دهند و مدام با گوشی موبایل و یا دیگر انواع صفحه نمایش مشغول هستند، تقریبا همه جا دیده می‌شوند. این کودکان که همیشه بداخلاق و زودرنج هستند، اغلب در حالتی از برانگیختی شدید و غیرمعمول به سر می‌برند و چنین به نظر می‌رسد که گویی همیشه اعصابشان خط‌خطی است. به‌عبارت‌دیگر همیشه آشفته و بی‌تاب هستند از طرف دیگر همواره خسته‌اند. ازآنجایی‌که بالا بودن سطح تحریک پذیری برای طولانی‌مدت بر تمرکز، حافظه و توانمندی‌های یادگیری تاثیر می‌گذارد، این بچه‌ها هم در مدرسه و دانشگاه و هم در جامعه دچار مشکل می‌شوند به طور کل احساس تنهایی بیشتری هم تجربه می‌کنند.

گاهی اوقات تشخیص روان‌شناس یا مشاور در مورد کودکانی که چنین علائمی دارند، افسردگی حاد، اختلال افسردگی دوقطبی یا اختلال تمرکز حواس است و متعاقبا به آن‌ها پیشنهاد درمان از نوع روانکاوی یا درمان دارویی داده می‌شود. اما در اغلب موارد این درمان‌ها موثر نیستند و مشکلات رفتاری ادامه پیدا می‌کند و حتی تشدید هم می‌شود.

روزه الکترونیک: منع کردن بچه‌ها از استفاده گوشی موبایل و دیگر صفحه‌های نمایش

روزه الکترونیک به مدت یه ماه باعث ریست شدن سیستم عصبی مغز می‌شود

روزه الکترونیک به مدت یه ماه باعث ریست شدن سیستم عصبی مغز می‌شود

احتمالا هم پدر و مادر و هم روان‌شناسان در تشخیص و درمان راه به خطا برده باشند. اگر چه روان‌پزشک‌ها سعی می‌کنند طبق علائمی که در کتابچه راهنمای تشخیص ذکر شده است، بیماری‌های روان را شناسایی کرده و اقدام به درمان فرد کنند، اما نمی‌توانند شایع‌ترین عامل محیطی که باعث به وجود آمدن چنین علائمی در کودک می‌شوند را شناسایی کنند: استفاده روزانه و بیش‌ازحد از وسایل الکترونیک و انواع صفحه نمایش از جمله گوشی. بارها و بارها از طریق تجارب درمان متعددی که داشته‌ام، این نکته برایم مثل روز آشکار شده است که فارغ از هر تشخیص صحیحی که در مورد مسئله روان بچه‌ها و نوجوانان داده می‌شود، لازمه موفقیت درمان کودکان مبتلا به اختلال خلقی در دنیای امروزه این است که فرزند را برای چندین هفته به طور کل از هر گونه استفاده از وسیله الکترونیکی دور کنیم تا سیستم عصبی او بتواند خود را بازیابی کند؛ به چنین روشی روزه وسایل الکترونیکی گفته می‌شود.

اگر چنین روشی به درستی اجرا شود، می‌تواند منجر به خواب عمیق‌تر، روحیه بشاش‌تر و باثبات‌تر، تمرکز و نظم بیشتر و افزایش فعالیت فیزیکی منجر شود. همچنین توانایی تحمل استرس کودک افزایش پیدا کرده و در نتیجه از تعدد و شدت از کوره در رفتن بچه، کاسته می‌شود. در چنین شرایطی کودک مجددا از انجام کارهایی که برایش لذت‌بخش بود، لذت می‌برد و علاقه بیشتری به طبیعت پیدا می‌کنم و علاقه‌مندی‌اش به بازی‌های خلاقانه و تخیلی مجددا بازمی‌گردد. همچنین این تکنیک در مورد افراد نوجوان و حتی بالغ و بزرگسال نیز باعث می‌شود فرد بیشتر بتواند روی پای خود بایستد که دقیقا نقطه مقابل بی‌رمق بودن و ناامیدی است.

در حین حال، روزه الکترونیک باعث کاهش یا از میان رفتن نیاز به درمان‌های دارویی شده و هم‌زمان اثربخشی دیگر روش‌های درمانی را افزایش می‌دهد. روزه الکترونیک باعث بهبود کیفیت خواب شخص، افزایش ورزش و فعالیت جسمانی و نیز ارتباط چهره به چهره با دیگران می‌شود و مزایای مختلفی که به همراه می‌آورد و اوضاع روحی فرد را بهتر می‌کند. پس از سپری کردن مدت چندهفته‌ای روزه و با فرصتی که به مغز برای راه‌اندازی مجدد داده می‌شود، پدر و مادر می‌توانند با احتیاط و دقت میزان زمان استفاده کودک از وسایل الکترونیک را طوری تعیین کنند که بدون برگشت علائم قبلی، بچه بتواند تحمل کند.

اعمال محدودیت استفاده از وسایل الکترونیکی اگر چه لزوما همه مشکلات را برطرف نکند اما حلقه گمشده اغلب درمان‌هایی است که در مورد کودکانی که گرفتار مشکلات روحی شده‌اند.