زنگ ورزش

سلامت هر فردی تحت تاثیر عوامل گوناگونی چون ژنتیک، محیط‌زیست، خدمات پزشکی، سبک زندگی و... است

سلامت هر فردی تحت تاثیر عوامل گوناگونی چون ژنتیک، محیط‌زیست، خدمات پزشکی، سبک زندگی و... است و در این میان تمرینات بدنی‌ورزشی جایگاه مهمی را دارند تا جایی که کاهش فعالیت بدنی می‌تواند سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد. ورزش و فعالیت جسمانی نه تنها در ایجاد و حفظ تناسب اندام اثرات سودمندی دارد بلکه در پیشگیری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قلبی‌عروقی، فشار خون، دیابت و چاقی و ... هم نقش مهمی را ایفا می‌کند. در این میان ورزش برای کودکان، نوجوانان و جوانان از اهمیت بیشتری برخوردار است تا جایی که در سال‌های اخیر سعی شده به برنامه‌های ورزشی در محیط‌های آموزشی نگاه ویژه‌ای شود چراکه ورزش
نه تنها فواید جسمانی با خود به همراه می‌آورد بلکه می‌تواند فواید روان‌شناختی بسیاری برای دانش‌آموزان داشته باشد. کاهش افسردگی، کاهش اضطراب، فراهم آوردن سپری برای مقابله با استرس و بالا بردن عزت نفس و آسایش فکری از جمله فواید مهم ورزش است. ما هم به مناسب هفته ورزش و تربیت بدنی که پیش رو داریم نگاهی به زنگ ورزش و آثار فعالیت جسمانی در مدارس داشته‌ایم....
قبل از هر چیزی برنامه تربیت بدنی در مدارس باید فضایی را برای دانش‌آموزان فراهم کند تا بتوانند آمادگی و کارآیی بدن خود را تا حد لازم به دست آورند و تقویت کنند. آمادگی جسمانی دانش‌آموزان یک امر بنیانی و اساسی است که سلامت و قدرت افراد و اجتماع را تضمین می‌کند؛ افرادی که فردای مملکت در دستان آنها است. دانش‌آموزی که قدرت و کارآیی لازم بدنی را دارد، قادر است وظایف و کارهای روزانه خود را بدون احساس خستگی انجام دهد و توانایی لازم را برای گذراندن اوقات فراغت یا مقابله با پیشامدهای ناگهانی به دست آورد. چنین فردی از بیماری و نارسایی‌ها و نواقص جسمی به دور خواهد ماند. استقامت، چابکی، انعطاف‌پذیری و سرعت از ویژگی‌های چنین دانش‌آموزی است.
● ورزش زودتر، بیماری دیرتر
دانش‌آموزان باید هر روز به فعالیت‌های منظم ورزشی براساس قدرت بدنی‌شان بپردازند تا قدم‌های صحیح به سوی آمادگی و کارآیی بدنی برداشته شود چرا که توجه به کارآیی بدن موجب می‌شود استخوان‌ها، مفاصل و عضله‌های بدن برای انجام حرکات و فعالیت‌ها نیرومند شوند. دستگاه‌های تنفس و جریان خون نیز تا حد بسیاری از اجرای برنامه‌ها و حرکت‌های صحیح ورزشی سود می‌برند. هر چه برنامه‌های متناسب ورزشی، زودتر و در سنین کمتری اجرا شود، ابتلا به امراض قلبی و دیگر نارسایی‌ها کمتر خواهد بود. ارتباط بین آمادگی بدن و سرعت انتقال، یادگیری، انضباط، سازگاری با محیط، ایجاد صفات اجتماعی و تعاون بادیگران غیرقابل تردید است و مربیان باید به آن توجه کنند. مهارت‌های بدنی زاییده قدرت استقامت و چابکی بدن است و با اجرای برنامه‌های صحیح ورزشی به دست می‌آید.
● مهارت‌های مربی ورزش
برنامه تربیت بدنی باید به گونه‌ای طرح‌ریزی شود که دانش‌آموزان تسلط کامل بر بدن خود را به دست آورند و بتوانند مهارت‌های لازم بدنی راکسب کنند. حرکت‌های ورزشی باید متضمن کارایی، چابکی و نیرومندی بدن باشد و مربیان ورزشی باید چنین مهارت‌های لازم را جزو برنامه‌های تربیت بدنی منظور کنند. یکی از اقدامات برای موفقیت‌ مربیان ورزشی ایجاد ارتباط با والدین دانش‌آموزان است. مربیان با دعوت از اولیا برای تماشای مسابقه‌ها و فعالیت‌های ورزشی فرزندانشان، می‌توانند آنها را به امر ورزش و سلامت علاقه‌مند سازند. چه بسا افرادی در بین پدر و مادران دانش‌آموزان پیدا شوند که برای پیشرفت ورزش مدرسه فرزند خود، از هیچ‌گونه کمک مادی، معنوی کوتاهی نکنند حتی ممکن است والدینی پیدا شود که برای آماده‌سازی میدان‌های ورزشی و خرید وسایل ورزشی کمک موثری به عمل آورند. بسیاری از والدین به ویژه کسانی که سابقه ورزشی دارند می‌توانند از لحاظ فنی و آموزشی به کمک مربیان ورزش بشتابند. به هر حال باید متذکر شد، جلب نظر والدین، از نظر پیشرفت برنامه‌ها برای سلامت بسیار مهم است.